Eucharisztia megjelenése a művészetekben - sorozat - Bevezetés
Az idei Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra készülvén
érdemes hazánk történelmét gondolatban abból a szempontból fellapoznunk, hogy
egyben felidézzük a Magyarországon 1938-ban megrendezett világméretű keresztény
esemény főbb mozzanatait. A múlt időtálló emlékei, így az 1938-ból származó
Eucharisztikus Kongresszushoz kötődő alkotások, írások, dokumentumok szinte
sürgetően sorra várják, hogy 2020-ban is megszólíthassanak minden magyart.
Kérdés, hogy meghalljuk-e ezeket az üzeneteket.
1938-ban, Magyarország a két totalitárius diktatúra
árnyékában és szorításában a világ számára felmutatta keresztény identitását,
mint ahogyan azt a Magyar Nemzeti Múzeumban Magyar
Világ 1938-1940 címmel megrendezett kiállítás elénk tárja.
"Amikor az egész keresztény világ Budapestre figyelt"
Maga a kiállítási anyag valósághűen, sok oldalról megközelítve ábrázolja a korszak történelmi kényszerhelyzetét, az ország geopolitikai adottságaiból fakadó küzdelmeit, hazánk kisebbségi és faji kérdéseit, fellendülő művészeti és vallási életét, oktatáspolitikáját, valamint a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust. A 2020. március 15-ig megtekinthető tárlatot különösen ajánljuk olvasóink figyelmébe, melyről itt részletesebben tájékozódhatnak.
Ma már talán nem is tudatosul bennünk, hogy a II. világháború
előszelében, 1938-ban a trianoni trauma következményeként megvalósuló revíziós
törekvések közepette milyen sok keresztény kiadvány látott napvilágot, melyek nyújtottak támaszt, reménységet a kor emberének. Ezek a kiadványok ma is segítséget adnak nekünk a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus sikeres megvalósításában,
megélésében, a lelki megújulás megtapasztalásában.
A keresztény kiadványok
közül ki kell emelni, Bangha Béla összeállításában Az Eucharisztia – Az Oltáriszentség tanának hittani és erkölcsi
tartalma címmel megjelent kötetet, mely „azt célozza, hogy a titkok titkát
annyira, amennyire lehet, az érdeklődő előtt feltárja. Hogy a legszebb és
legszentebb keresztény misztériumot felmutassa azok előtt, akik annak hittani
és erkölcsi tartalmával, szellemi és társadalmi hatásaival megismerkedni
akarnak. Ezért veszi szemügyre az Oltáriszentségnek először a hitvédelmi
alapjait, aztán a PPEK / Bangha Béla (össz.): Az Eucharisztia 5 dogmatikai
tartalmát, majd erkölcsi, társadalmi, irodalmi, művészeti s egyéb
kisugárzásait. Mindenegyes fejezetét a magyar katolikus élet egy-egy szellemi
előkelősége írta. Az egész mű csokor akar lenni az eucharisztikus Krisztus oltára
előtt a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus alkalmával. De olyan csokor,
amelynek illatát magukba is szívják azok a magyar katolikusok, akik e fölséges
titok mellett nem óhajtanak vakok és süketek gyanánt érzéketlenül tovább menni.”-
e sorokat olvashatjuk Bangha Béla könyvében található előszavából.
Ezen gondolatokon felbuzdulva határoztuk el,
hogy blogunkra az Ars Sacra Alapítvány célkitűzéseinek megfelelően a
közeljövőben sorozatot indítunk, melyben a könyv idevonatkozó fejezeteinek,
tanulmányainak segítségével az eucharisztia és a különböző művészeti ágak
kapcsolatába nyerünk betekintést. A sorozat első részében az oltáriszentség
(mint tematika) és a képzőművészet szimbiózisára fókuszálunk, majd az
eucharisztia a zeneművészet eszközeinek megvilágításával kerül tárgyalásra.
Még mielőtt az első
rész kifejtése következik, mármost egy rövidebb bekezdés erejéig állítsunk
emléket Bangha Bélának, akinek nemcsak az az érdeme, hogy összehívva kora jeles
tudósait, kutatóit, remek könyvvel ajándékozta meg a magyar társadalmat, hanem
az is, hogy mint az 1938-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus főszervezője,
és Magyarország sajtóapostola dominánsan hozzájárult az akkori keresztény világesemény
sikeres lebonyolításához, hazánk jó hírét gazdagítva. Ezért mi is hálával
tartozunk munkájáért.
Bangha Béla József
Nepomuki János (1880-1940) a katolikus sajtó megszervezésében és
terjesztésében, valamint Budapest rekatolizációjában betöltött áldozatos
szerepvállalása sokak számára hitet adott, reményforrásul szolgált az akkori
Magyarországon. Ugyanakkor számos országban, mint Olaszországban, Németországban,
a Balkánon, Hollandiában, Észak- és Dél-Amerikában tartott megannyi előadást a
hit védelmében. Jezsuita szerzetesként megalapította a Magyar Kultúra című
jezsuita folyóiratot.
Nevéhez kötődik a Központi Sajtóvállalat (KSV)
létrehozása, melynek révén az Új Nemzedék és a Déli Hírlap című lapok
megvásárlásra, valamint a Nemzeti Újság és a Képes Krónika kiadásra kerülhettek.
Bámulatos erejét, és heroikus erőfeszítéseit bizonyítja, hogy a Tanácsköztársaság romboló időszaka alatt sem mondott le a Sajtóvállalat
működéséről, külföldi meneküléséből visszatérve újjáélesztette a KSV-t. A Mária
kongregáció irányítójaként hatalmas páratlan teherbírása szintén
megmutatkozott. A Katolikus Lexikon 1931 és 1933 közötti kiadása is az ő
szakmai, tudományos tevékenységéhez köthető, mint ahogy az a több mint 80 könyv
is, amelyet szerzőként vagy társszerzőként írt.
Végül álljon itt az 1938-i Eucharisztikus Világkongresszus himnusza; Győzelemről énekeljen, Hozsanna 280/B című ének, amelynek szövegét szintén Bangha Béla neve fémjelzi:
![]() |
Írta: Erdősi-Boda Katinka
Megjegyzések
Megjegyzés küldése